– o Glennie Domanie;
– metoda globalnego czytania Glenna Domana w kontekście edukacji XXI wieku w Polsce;
– wszechstronny rozwój dziecka poprzez działania wykorzystujące metodę Domana;
– korzyści płynące z nauczania czytania małego dziecka
– wskazówki pomocne przy nauce czytania;
– charakterystyka metody globalnego czytania Glenna Domana w zestawieniu z innymi
metodami nauki czytania;
– przygotowanie kart do nauki czytania metodą Domana;
– etapy nauki czytania metodą Domana;
– budowanie harmonogramów i organizacja pracy;
– przygotowanie plansz i książeczek do nauki czytania (warsztaty).
– charakterystyka matematyki intuicyjnej;
– etapy matematyki intuicyjnej;
– harmonogramy i organizacja pracy;
– tworzenie plansz i pomocy do matematyki intuicyjnej;
– kreatywne zabawy zainspirowane Matematyką intuicyjną.
– czym jest Kamishibai?;
– historia Kamishibai;
– prawda o życiu i niezwykłe doświadczenia jako dwa sekrety Kamishibai;
– zastosowanie Kamishibai w kontekście edukacji XXI wieku;
– jak twórczo i kreatywnie pracować przy pomocy Kamishibai?
– rozwijanie kreatywności, zdolności manualnych i narracyjnych;
– tworzymy i przedstawiamy spektakl Teatru Ilustracji Kamishibai (warsztat).
– charakterystyka odimiennej metody nauki czytania;
– etapy wprowadzania metody;
– wizytówki/etykiety;
– propozycje ćwiczeń z wizytówkami;
– prezentacja liter zgodna z zainteresowaniami dzieci;
– ćwiczenia analityczno-syntetyczne;
– tworzenie scenariuszy zabaw wg metody Ireny Majchrzak.
– o metodzie projektów;
– metoda projektów a metoda projektów badawczych;
– etapy pracy metodą projektów badawczych;
– przygotowanie prezentacji efektów pracy dzieci oraz ewaluacja projektu;
– rola nauczyciela, rodziców oraz środowiska lokalnego w pracy metodą projektów
badawczych;
– dokumentacja projektów badawczych;
– pisanie projektów badawczych (warsztat).
– etapy konstruowania projektów badawczych;
– tematy i tematyka projektów badawczych;
– projekty badawcze w oparciu o wewnętrzne dokumenty placówki;
– pisanie i dokumentowanie projektów badawczych.
– rola bajki w rozwoju dziecka;
– terapeutyczne znaczenie bajek;
– przykłady i lektura wybranych bajek terapeutycznych;
– praca za pomocą bajkowego relaksu;
– w jaki sposób bajkoterapia pomaga rozwiązywać problemy dzieci?
– układanie bajek terapeutycznych.
– znaczenie zabawy dla rozwoju dziecka;
– znaczenie umiejętności współpracy i pracy w grupie;
– poszukiwanie rozwiązań problemu: Dlaczego dzieci w grupie rówieśniczej nie zawsze chcą
współpracować?
– przeniesienie metod coachingowych na grunt przedszkola;
– praktyczne zabawy budujące współpracę w grupie.
Ogień
– szeregi – mastermind;
– akcja ratunkowa – policz atrybuty i ekwipunek strażaka;
– obrazki z figur geometrycznych – kooperacja przy użyciu sznurka i mazaka.
Woda
– najwyższa latarnia morska;
– przeprawa rybaka ze zbiorem pereł przez fale;
– liczymy złowione rybki;
– lupa wodna.
Powietrze
– ciężki balon;
– układamy chmurki – liczebniki porządkowe;
– nad iloma państwami przeleci samolot? obliczanie odległości.
Ziemia
– określanie kierunków i położenia;
– zabawy konstrukcyjne;
– umiejętne zagospodarowanie przestrzeni;
– określanie liczb, kształtów, wielkości, ciężaru;
– porównywanie przedmiotów w swoim otoczeniu z uwagi na wybraną cechę.
– zastosowanie gier w edukacji;
– dziecko samo tworzy sobie zabawkę;
– jak projektować gry planszowe i przestrzenne?
– kształtowanie wyobraźni, kreatywności i myślenia przyczynowo-skutkowego poprzez
tworzenie i rozgrywanie gier planszowych.
– rozwijanie umiejętności współdziałania, „zdrowej” rywalizacji, logicznego myślenia;
– przegląd gier planszowych;
– gramy w popularne gry planszowe;
– przyjemność rozgrywek;
– recenzujemy przetestowane gry planszowe.
– kreatywność – motywacje i mity;
– warunki i kierunek rozwoju kreatywności;
– założenia treningu kreatywności;
– etapy i wskazówki efektywnego treningu;
– metoda treningu kreatywności w praktyce;
– metoda pięciu kroków (przełamywanie barier, nowa perspektywa, budowanie skojarzeń,
twórcze przekształcenia, rozwiązywanie problemów).
– sposoby poprawy pamięci;
– trening mózgu;
– techniki mnemotechniczne (historie, akronimy, akrostychy, skojarzenia);
– zastosowanie mnemotechnik w życiu codziennym.
– jak wypracować zasady pracy grupowej?
– jak zintegrować grupę?
– jak wspierać uczniów w odkrywaniu swoich mocnych stron?
– jak rozwijać u uczniów umiejętności konstruktywnego komunikowania się z innymi?
– jak podnosić poziom energii w grupie?
– emocjonalność a trudne emocje;
– dlaczego oraz kiedy dziecko sprawia trudności wychowawcze?
– kluczowe umiejętności, których brak powoduje problemy z emocjami i zachowaniem;
– praktyczne rozwiązania „nierozwiązanych” problemów;
– rozwiązywanie problemów wspólnie z dzieckiem;
– strategia rozwiązywania problemów oparta na trzech fazach: empatii, definiowania
problemu oraz zaproszenia.
– jakie strony internetowe są najpopularniejsze wśród dzieci i młodzieży?
– jakie gry spędzają nastolatkom sen z powiek?
– na jakich portalach społecznościowych uczniowie zakładają konta i jakie informacje
o sobie umieszczają?
– przed jakimi zagrożeniami cyberprzestrzeni należy ich ochronić i w jaki sposób?
– z jakich aplikacji korzysta młodzież i w jakim celu?
– jak zrozumieć język internetu?
– w jaki sposób wykorzystać strony internetowe i portale społecznościowe do promocji
szkoły?
– dlaczego warto założyć bloga?
– jaki sposób przeprowadzić w szkole warsztaty o specyfice i zagrożeniach internetu?
– cecha a jej interpretacja;
– pozytywna i negatywna interpretacja zachowań;
– z czego może wynikać obniżona samoocena?
– jakim uczuciom towarzyszy zaniżona samoocena?
– komponenty poczucia własnej wartości: intelektualny, emocjonalny, behawioralny
– sytuacje trudne dla dzieci oraz próby rozwiązania.
– wpływ gier i internetu na umysł i emocje dzieci;
– jak rozpoznać uzależnienie od Internetu i urządzeń mobilnych?
– co zrobić, gdy dziecko nadużywa telefonu lub komputera?;
– jak zoptymalizować czas spędzony na wirtualnej rozrywce?
– z jakim potencjałem się rodzimy?
– jak cukier oddziałuje na mózg?
– mózg dziecka a aktywność fizyczna;
– półkulowość mózgu w rozwoju;
– neurony lustrzane;
– kształcenie wielozmysłowe;
– nauka przez zabawę.
– w jakie role wciela się współczesny uczeń i dlaczego?
– dostrzeżenie i omówienie zmian w życiu współczesnych nastolatków;
– omówienie problemów wychowawczych, z którymi borykają się nauczyciele;
– zrozumienie języka młodzieży;
– odnalezienie wspólnego dla nauczyciela i ucznia kodu językowego;
– opracowanie strategii bycia dla ucznia partnerem i przewodnikiem.
– przyczyny niechęci do nauki i źródła niepowodzeń;
– metody i techniki zwiększające motywację uczniów do nauki;
– zwiększanie poczucia własnej wartości i zachęcania bez nagród – omówienie kwestii
motywacyjnych;
– praca zespołowa, a jej wpływ na motywację uczniów w grupie;
– uczenia samodzielnego myślenia.
– reakcje uczniów na lektury szkolne;
– zbadanie przyczyn sceptycznego podejścia do lektury szkolnych;
– zaproponowanie innych określeń lektur szkolnych;
– opracowanie strategii omawiania lektur w sposób atrakcyjny dla uczniów i nauczycieli;
– propozycje narzędzi i metod omawiania lektur;
– nauka poprzez zabawę;
– propozycje zabaw w ramach omawiania lektur.
– kim jest coach?
– nauczyciel w roli coacha;
– komunikacja interpersonalna;
– rozwiązywanie sytuacji trudnych;
– myślenie strategiczne;
– trening kreatywności.
– sześć podstaw zarządzania czasem;
– efektywne planowanie i wykonywanie zadań;
– sposoby wzmocnienia koncentracji;
– sposoby zwalczania prokrastynacji (odkładania na później);
– tworzenie planów;
– zasada OATS (wyniki, działania, czas, harmonogram).
– ocenianie kształtujące;
– konstruowanie celów i kryteriów sukcesu;
– ustalenie na co będziemy zwracać uwagę przy ocenianiu (NaCoBeZu); określenie faktów,
dowodów, które pokażą nauczycielowi i uczniowi, czy cel lekcji został osiągnięty;
– pytania kluczowe;
– umiejętne zadawanie pytań i zadań, dających informacje, czy i jak uczniowie się uczą;
– techniki uzyskiwania informacji zwrotnych od uczniów;
– informacja zwrotna od nauczyciela;
– konstruowanie rzeczowych, wieloelementowych informacji zwrotnych;
– stworzenie warunków umożliwiających uczniom wzajemne korzystanie ze swojej wiedzy
i pomocy;
– współpraca uczniowska;
– wspomaganie uczniów, aby stali się autorami/właścicielami procesu własnego uczenia się.
– formy przemocy;
– jak rozpoznać, że dziecko jest ofiarą przemocy lub zastraszania w szkole?;
– możliwe reakcje dzieci na doznawanie przemocy;
– sprawcy zastraszania;
– rola obserwatora zastraszania;
– sposoby zapobiegania przemocy i zastraszania w szkole;
– jak pomóc zastraszonemu dziecku, dziecku będącemu biernym obserwatorem zastraszania,
dziecku prześladującemu innych;
– współpraca z rodzicami przy zjawisku bullyingu.
– trudne sytuacje i trudne rozmowy;
– co mówi? co myśli? co robi? co czuje nauczyciel w kontaktach z rodzicami uczniów?;
– metody skutecznej komunikacja z rodzicami;
– asertywność w zakresie komunikacji;
– jak usprawnić komunikację z rodzicami w przestrzeni placówki?
– zderzenie marzeń z rzeczywistością w pracy nauczyciela;
– dwa oblicza stresu eustres i dystres;
– czynniki stresogenne w pracy nauczyciela przedszkola – ich źródła i próby rozwiązania;
– narzędzia coachingowe, pozwalające oswoić stres;
– praktyczne wskazówki radzenia sobie ze stresem.
– przyczyny powstawania wypalenia zawodowego;
– objawy i etapy wypalenia zawodowego;
– diagnoza osobistych obszarów wypalenia zawodowego;
– źródła wypalenia zawodowego;
– stres a wypalenie zawodowe nauczyciela;
– sposoby radzenia sobie ze stresem.
– głos narzędziem pracy nauczyciela. Podstawowe wiadomości na temat budowy i fizjologii
aparatu mowy;
– uwolnij oddech! Nauka prawidłowego typu oddychania w mowie;
– poznaj swój głos! Usprawniamy pracę fałdów głosowych;
– ćwiczenia usprawniające pracę narządów artykulacyjnych;
– „W Szczebrzeszynie…”, czyli dykcja nie taka straszna, jak ją malują.
– higiena głosu i profilaktyka w jego zaburzeniach (dysfoniach);
– znaczenie postawy ciała dla zdrowej emisji głosu.
– reklama tradycyjna;
– działania internetowe – promocja w sieci;
– moja placówka w social mediach;
– moja placówka moją marką;
– marketing szeptany;
– kooperacja kadry pedagogicznej oraz rodziców w budowaniu wizerunku placówki.
– etapy rozwoju procesu grupowego;
– orientacja co do własnych skłonności w pełnieniu ról grupowych;
– moja rola w zespole – działania, zachowania, uczucia;
– formowanie zespołów;
– praktyczne wskazówki jak podnieść efektywność pracy zespołu;
– interdyscyplinarność działań podejmowanych przez nauczycieli.
– kompetencje kluczowe a zalecenia Parlamentu Europejskiego;
– diagnoza pracy i potrzeb placówki w obszarze związanym z rozwojem u uczniów
kompetencji kluczowych;
– kompetencje kluczowe a zapisy podstawy programowej;
– planowanie procesu wspomagania placówki w rozwoju kompetencji kluczowych u uczniów;
– monitorowanie działań nauczycieli w procesie wspomagania rozwoju kompetencji
kluczowych;
– ewaluacja procesu wspomagania.
– czym jest niepełnosprawność?;
– niepełnosprawność intelektualna;
– niepełnosprawność ruchowa;
– pierwsza diagnoza, pomoc specjalistów, WWRD, rewalidacja;
– etapy edukacyjne i związane z tym trudności;
– edukacja przedszkolna- adaptacja;
– edukacja wczesnoszkolna- zauważanie odmienności;
– szkoła podstawowa- dojrzewanie;
– szkoła ponadpodstawowa- seksualność;
– dostosowania edukacyjne do możliwości i umiejętności dziecka (spektrum autyzmu,
niepełnosprawność intelektualna, niepełnosprawność ruchowa, ADHD – nadpobudliwość
psychoruchowa, dzieci z dysfunkcją wzroku i słuchu);
– omówienie dokumentacji (orzeczenie, opinia, IPET, Wielospecjalistyczna Ocena
Funkcjonowania Dziecka).
– charakterystyka funkcjonowania dziecka ze spektrum autyzmu;
– kluczowe objawy i trudności u dzieci ze spektrum;
– specyfika funkcjonowania poznawczego, czyli jak myśli i jak spostrzega rzeczywistość
dziecko z autyzmem;
– typowe trudności pojawiające się w przedszkolu i szkole;
– kluczowe zasady pracy z dzieckiem ze spektrum autyzmu w placówce edukacyjnej;
– dostosowywanie metod i form pracy do specyficznych potrzeb dziecka;
– budowanie przyjaznego środowiska;
– skuteczne zasady postępowania i komunikowania się z dzieckiem;
– podstawy radzenia sobie z wyzwaniami i sytuacjami trudnymi.
– inicjatorzy i osoby udzielające pomocy psychologiczno – pedagogicznej w placówce
oświatowej;
– formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
– wczesne wspomaganie rozwoju dziecka;
– kształcenie specjalne;
– wielospecjalistyczna diagnoza poziomu funkcjonowania ucznia;
– indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny;
– kompetencje poradni psychologiczno – pedagogicznej (opiniowanie, orzekanie);
– zajęcia korekcyjno – kompensacyjne w placówce;
– dokumentacja pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
– rozwój systemu językowego dzieci w wieku przedszkolnym – omówienie nabywania
kompetencji językowych zgodnych z normą rozwojową dziecka;
– charakterystyka najczęściej spotykanych zaburzeń mowy (seplenienie, rotacyzm, dyslalia
wieloraka, opóźniony rozwój mowy, brak mowy, jąkanie, mutyzm);
– przyczyny zaburzeń rozwojowych;
– działania profilaktyczne;
– propozycje zabaw: oddechowych, słuchowych, ruchowych.
– rozwój mowy dziecka;
– przyczyny nieprawidłowej mowy u dzieci;
– zaburzenia mowy (rodzaje, rozpoznawanie);
– budowanie prawidłowego systemu językowego;
– metody i formy pracy stymulujące rozwój mowy dziecka w wieku przedszkolnym;
– ćwiczenia profilaktyczne oraz praktyczne wskazówki jak wspierać prawidłowy rozwój
mowy dzieci.
Powyższa kwota jest kwotą brutto – dla grupy do 20 osób; powyżej 20 osób + 60zł/os.
Powyższa kwota jest kwotą brutto – dla grupy do 20 osób; powyżej 20 osób + 65zł/os.
Powyższa kwota jest kwotą brutto – dla grupy do 20 osób; powyżej 20 osób + 70zł/os.