– z jakim potencjałem się rodzimy?
– jak cukier oddziałuje na mózg?
– mózg dziecka a aktywność fizyczna;
– półkulowość mózgu w rozwoju;
– neurony lustrzane;
– kształcenie wielozmysłowe;
– nauka przez zabawę.
– w jakie role wciela się współczesny uczeń i dlaczego?
– dostrzeżenie i omówienie zmian w życiu współczesnych nastolatków;
– omówienie problemów wychowawczych, z którymi borykają się nauczyciele;
– zrozumienie języka młodzieży;
– odnalezienie wspólnego dla nauczyciela i ucznia kodu językowego;
– opracowanie strategii bycia dla ucznia partnerem i przewodnikiem.
– reakcje uczniów na lektury szkolne;
– zbadanie przyczyn sceptycznego podejścia do lektury szkolnych;
– zaproponowanie innych określeń lektur szkolnych;
– opracowanie strategii omawiania lektur w sposób atrakcyjny dla uczniów i nauczycieli;
– propozycje narzędzi i metod omawiania lektur;
– nauka poprzez zabawę;
– propozycje zabaw w ramach omawiania lektur.
– jakie strony internetowe są najpopularniejsze wśród młodzieży?
– jakie gry spędzają nastolatkom sen z powiek?
– na jakich portalach społecznościowych uczniowie zakładają konta i jakie informacje
o sobie umieszczają?
– przed jakimi zagrożeniami cyberprzestrzeni należy ich ochronić i w jaki sposób?
– z jakich aplikacji korzysta młodzież i w jakim celu?
– jak zrozumieć język internetu?
– w jaki sposób wykorzystać strony internetowe i portale społecznościowe do promocji szkoły?
– dlaczego warto założyć bloga?
– czy warto przeprowadzić w szkole warsztaty o specyfice i zagrożeniach internetu?
– zastosowanie gier w edukacji;
– jak projektować gry planszowe i przestrzenne?
– konatruowanie zrozumiałych i logicznych zasad oraz instrukcji;
– kształtowanie wyobraźni, kreatywności i myślenia przyczynowo-skutkowego poprzez tworzenie i rozgrywanie gier planszowych.
– rozwijanie umiejętności współdziałania, logicznego myślenia;
– przegląd gier planszowych;
– gramy w popularne gry planszowe;
– przyjemność rozgrywek;
– recenzujemy przetestowane gry planszowe dla młodzieży.
– cecha a jej interpretacja;
– pozytywna i negatywna interpretacja zachowań;
– z czego może wynikać obniżona samoocena?
– jakim uczuciom towarzyszy zaniżona samoocena?
– komponenty poczucia własnej wartości: intelektualny, emocjonalny, behawioralny
– sytuacje trudne dla dzieci oraz próby rozwiązania.
– przyczyny niechęci do nauki i źródła niepowodzeń;
– metody i techniki zwiększające motywację uczniów do nauki;
– zwiększanie poczucia własnej wartości i zachęcania bez nagród – omówienie kwestii motywacyjnych;
– praca zespołowa, a jej wpływ na motywację uczniów w grupie;
– uczenia samodzielnego myślenia.
– kreatywność – motywacje i mity;
– warunki i kierunek rozwoju kreatywności;
– założenia treningu kreatywności;
– etapy i wskazówki efektywnego treningu;
– metoda treningu kreatywności w praktyce;
– metoda pięciu kroków (przełamywanie barier, nowa perspektywa, budowanie skojarzeń, twórcze przekształcenia, rozwiązywanie problemów).
– zderzenie marzeń z rzeczywistością w pracy nauczyciela;
– dwa oblicza stresu eustres i dystres;
– czynniki stresogenne w pracy nauczyciela – ich źródła i próby rozwiązania;
– narzędzia coachingowe, pozwalające oswoić stres;
– praktyczne wskazówki radzenia sobie ze stresem.
– reklama tradycyjna;
– działania internetowe – promocja w sieci;
– moja placówka w social mediach;
– moja placówka moją marką;
– marketing szeptany;
– kooperacja kadry pedagogicznej oraz rodziców w budowaniu wizerunku placówki.
– trudne sytuacje i trudne rozmowy;
– co mówi? co myśli? co robi? co czuje nauczyciel w kontaktach z rodzicami uczniów?;
– metody skutecznej komunikacja z rodzicami;
– asertywność w zakresie komunikacji;
– jak usprawnić komunikację z rodzicami w przestrzeni placówki?
– jak wypracować zasady pracy grupowej?
– jak zintegrować grupę?
– jak wspierać uczniów w odkrywaniu swoich mocnych stron?
– jak rozwijać u uczniów umiejętności konstruktywnego komunikowania się z innymi?
– jak podnosić poziom energii w grupie?
– sześć podstaw zarządzania czasem;
– efektywne planowanie i wykonywanie zadań;
– sposoby wzmocnienia koncentracji;
– sposoby zwalczania prokrastynacji (odkładania na później);
– tworzenie planów;
– zasada OATS (wyniki, działania, czas, harmonogram).
– formy przemocy;
– jak rozpoznać, że dziecko jest ofiarą przemocy lub zastraszania w szkole?;
– możliwe reakcje dzieci na doznawanie przemocy;
– sprawcy zastraszania;
– rola obserwatora zastraszania;
– sposoby zapobiegania przemocy i zastraszania w szkole;
– jak pomóc zastraszonemu dziecku, dziecku będącemu biernym obserwatorem zastraszania, dziecku prześladującemu innych;
– współpraca z rodzicami przy zjawisku bullyingu.
– sposoby poprawy pamięci;
– trening mózgu;
– techniki mnemotechniczne (historie, akronimy, akrostychy, skojarzenia);
– zastosowanie mnemotechnik w życiu codziennym.
– kim jest coach?
– nauczyciel w roli coacha;
– komunikacja interpersonalna;
– rozwiązywanie sytuacji trudnych;
– myślenie strategiczne;
– trening kreatywności.
– głos narzędziem pracy nauczyciela. Podstawowe wiadomości na temat budowy i fizjologii aparatu mowy;
– uwolnij oddech! Nauka prawidłowego typu oddychania w mowie;
– poznaj swój głos! Usprawniamy pracę fałdów głosowych;
– ćwiczenia usprawniające pracę narządów artykulacyjnych;
– „W Szczebrzeszynie…”, czyli dykcja nie taka straszna, jak ją malują.
– higiena głosu i profilaktyka w jego zaburzeniach (dysfoniach);
– znaczenie postawy ciała dla zdrowej emisji głosu.
– przyczyny powstawania wypalenia zawodowego;
– objawy i etapy wypalenia zawodowego;
– diagnoza osobistych obszarów wypalenia zawodowego;
– źródła wypalenia zawodowego;
– stres a wypalenie zawodowe nauczyciela;
– sposoby radzenia sobie ze stresem.
ocenianie kształtujące;
– konstruowanie celów i kryteriów sukcesu;
– ustalenie na co będziemy zwracać uwagę przy ocenianiu (NaCoBeZu); określenie faktów, dowodów, które pokażą nauczycielowi i uczniowi, czy cel lekcji został osiągnięty;
– pytania kluczowe;
– umiejętne zadawanie pytań i zadań, dających informacje, czy i jak uczniowie się uczą;
– techniki uzyskiwania informacji zwrotnych od uczniów;
– informacja zwrotna od nauczyciela;
– konstruowanie rzeczowych, wieloelementowych informacji zwrotnych;
– stworzenie warunków umożliwiających uczniom wzajemne korzystanie ze swojej wiedzy
i pomocy;
– współpraca uczniowska;
– wspomaganie uczniów, aby stali się autorami/właścicielami procesu własnego uczenia się.